Her kan du læse om de arrangementer vi i lokalafdelingen har haft i 2012
Tom Buk-Swienty og Dybbøl
Herunder: Heidi fra bestyrelsen i samtale med Tom Buk Swienty
Mandag den 16. januar på Humlebæk Bibliotek fortalte Tom Buk-Swienty levende om arbejdet med bøgerne om krigen i 1864 og de voldsomme og blodige slag ved Dybbøl og på Als.

Der er mange og spændende historier om mennesker og begivenheder i denne dramatiske periode af Danmarks historie og det kan Tom Buk-Swienty virkelig formidle. Vi var hundrede tilhørere, der fik en underholdende og interessant aften.

Biblioteket har også bogen

Foredrag

Generalforsamling med Jazz
Generalforsamlingen genvalgte Lisa Juhler, Barbro Nielsen og Heidi Ølgaard til bestyrelsen og Hanne Winther fortsætter også som revisor. Formandens beretning og kasserens regnskab blev godkendt. Generalforsamlingen besluttede efter debat, at det maleri, som foreningen købte af Stein-Erik Rønningen i forbindelse med udstillingen i marts 2011, skal udloddes som præmie til foreningens medlemmer.

Jensens Jazz Serenaders underholdt efter generalforsamlingen. Vi fik en rigtig dejlig oplevelse med jazz-klassikere og nyere musiknumre som f.eks. Avenyen. Vi fik også en sang om at blive gammel – eller ældre – og lidt musikhistorie med Joe Averys Piece, der siges at være spiren til rock n’roll.

Dejlige nordiske toner med Nordens Tone

Julie synger en groenlandsk sang
Julie synger en Grønlandsk sang

Julie og Hans
Nordens Tone spillede i Torpen Kapel søndag den 1. april og vi fik en dejlig oplevelse med nordisk sang og musik.

Sangerinden Julie Hjetland sang på alle de nordiske sprog akkompagneret af saxofonisten Hans Mydtskov, bassisten Torben Bjørnskov og pianisten Pojken Flensborg. Repertoiret bestod mest af ældre viser og sange, men musikernes kærlighed til jazzen er tydelig, der er masser af improvisation og spændende soloer og duetter. Julie og Hans Mydtskov har nogle sjove samspil bl.a. i nummeret “Hans sine høns”. Julie, der er halvt norsk, gav os også et vidunderligt potpourri af gamle viser på ny-norsk – uden mikrofon og musikledsagelse.

Else Margrethe Fischer fortalte om Karen Blixen
Else Margrthe Fischer om Blixen 001
I 50-året for hendes død inviterede Nordisk Læsekreds i februar cand phil. i nordisk litteratur, Else Margrethe Fischer, til at komme og fortælle os om Karen Blixen med udgangspunkt i hendes fortælling Et familieslskab i Helsingør fra Syv fantastiske fortællinger. Det blev en lærerig eftermiddag, hvor vi fik en interessant analyse af fortællingen og et indblik i Blixens litterære univers.

Sally Altschuler fortalte om sin slægt
 Sally og Ulla  Sally signerer
Den Nordiske Læsekreds afsluttede sin sæson mandag den 4. juni med et møde med forfatteren Sally Altschuler. Sally Altschuler har skrevet mange børnebøger, men nu har har skrevet den selvbiografiske roman “En engel bag øret” om sin slægt fra hans tipoldefars tid og til farmoderens ankomst til København i begyndelsen af 1900-tallet.

Sally Altschuler fortalte om kilder og inspiration og om hans og sønnens rejse til tipoldefaderens landsby i det nuværende Hviderusland.

Dejlig tur til Foteviken
Den 25. juli var vi 23 børn og voksne på besøg i vikingelandsbyen i Foteviken. Vi oplevede et levende museum med fiskere, bønder og håndværkere. Vi gik rundt i deres boliger og så beboerne arbejde. Vejret var skønt – måske årets varmeste dag – og vikingebyen ligger lige ved Øresund med en vidunderlig udsigt over sund og bro fra vikingernes vagttårn. Herunder ses Marianne med børnebørn i vikingehallen og nogle drenge, der leger på afstraffelsespladsen.

Marianne i vkingehal Drenge paa straffepladsen

Rejsen til Samsø
Det blev 4 dage fuld af oplevelser i det smukke vejr.

I det næste lokalblad, der kom i september, kunne du læse mere om turen.

Du kan også læse lokalbladet her: lokalblad-fredensborg-september-2012

Paa Beyergaarden
På Beyergården

På tur i Nordby

Til jubilæum i Nittedal

Styrelsen i den norske forening

Thorvald
Lørdag den 15.september var Leif David Nielsen og Lisa Juhler til jubilæumsfest i Nittedal. Foreningen Norden i Nittedal fyldte 30 år og foreningen inviterede os til fest i Utheim Grendehus i Nittedal.

Det blev en hyggelig fest med gæster fra de nordiske venskabsbyer. Kommunens borgmester og den svenske ambassadør deltog også. Mellem retterne og talerne var der musikalsk underholdning.

Se flere fotos fra vores fine tur til Nittedal og Oslo her.

Musikalsk Skumringsaften
Vi havde en rigtig dejlig aften i selskab med Anna Jonsson og Kim Eriksson, da vi fejrede Skumringstid i Norden.
Anna Jonsson sang et udvalg af sange og fortalte om musicalen Kristina från Duvemålå og Kim Eriksen akkompagnerede hende på piano.

Skumringstid_2012
Anna Jonsson og Kim Eriksson

Jubilæumskoncert med Torbjørn Egner viser
Frank M. og Vasen spillede og sang for børn og voksne på Humlebæk Bibliotek.
Det var sjovt og meget uhøjtideligt og vi fik genopfrisket og sunget med på de populære sange.

Torbjoern_Egner_koncert
Frank M. og Vasen

Frank M. og Vasen

En hyggelig jul med Norden-venner
Den 4.december holdt vi vores traditionelle julearrangement. I år var det bestyrelsen, der stod for traktementet og det var vist godt nok. Peter Brandt spillede dejlig julemusik for os og vi hørte en lille julefortælling af Morten Korch – og så var der banko med masser af præmier.
I år var der også lotteri, og præmien var et maleri af Stein-Erik Rønningen. Det købte foreningen sidste år, da Nittedal-kunstneren udstillede på Humlebæk Bibliotek.

Julearrangement_2012