Her kan du læse om de arrangementer vi i lokalafdelingen har haft i 2013
Rasmus Rohde fortalte om Sirius patruljen
Rasmus_Rohde_1 Rasmus_Rohde_2
Den 24. januar tog Rasmus Rohde og med ind i den arktiske verden med spændende fortællinger og anekdoter fra slædepatruljens hverdag.

Rasmus fortalte levende og underholdende om hundene, slædene, forberedelserne, patruljerne og mødet med bjørne. Mere end 100 havde fundet vej til foredraget og vi fik en rigtig god aften.

Amalie Trudsø fortalte om sin debutroman Koordinater
Det var spændende at høre om romanens tilblivelse. Koordinater er udgivet i en ny udgivelsesrække af Københavner-tekster på forlaget Rosinante.

Bogen kan læses som en samling tekster om Københavnske gader og stræder, men også som en ung piges møde med storbyen. Vi spår Amalie en karriere som forfatter og glæder os til hendes næste udgivelse.

Lund på en dejlig sommerdag
34 børn og voksne havde en dejlig tur til Lund.
Vi drog af sted med bus fra Humlebæk Station onsdag den 7. august kl. 9.00. Turen gik over Helsingborg til Lund Domkirke. Domkirken ligger i Lundgård Parken og her ligger også det gamle universitet. Vi gik en tur i den smukke park med springvand, statuer og gode klatretræer. Vi skulle naturligvis se Domkirken og det unikke astronomiske ur fra 1385. Klokken 12 og 15 kan man høre uret slå slag og se træfigurerne forestillende Jomfru Maria med Jesusbarnet og de tre vise mænd komme ud af uret og gå en tur før de forsvinder ind bag uret igen. Det var meget stemningsfuldt og oplevelsen blev forstærket af musik og sang både før og efter klokkeslagene. Efter kirkebesøget var vi en tur rundt i byen, der rummer mange smukke gamle huse. Lige ved siden af kirken ligger Liberiet i et hus, der er lige så gammel som kirken. Liberiet er indrettet til besøgs- og informationshus for pilgrimme.
Vi sluttede dagen af med et besøg på legepladsen Snäckan, der ligger i et nyt boligkvarter i det sydøstlige Lund. Der er legeredskaber man ikke ellers ser, og det var rigtigt noget for børnene.Skrevet af Lisa Juhler

Lundtur 2013
Legepladsen Snäcka

Med snudehulkende hilsen fra William Heinesen – Else Lidegaard fortalte
Onsdag den 4. september havde vi i samarbejde med Humlebæk Bibliotek inviteret forfatteren Else Lidegaard til Humlebæk Bibliotek for at fortælle om hendes samtaler med William Heinesen og om forholdet mellem Jørgen Frantz Jacobsen og Estrid Bannister Ott i forbindelse med udgivelsen af hendes bog Med snudehulkende hilsen. Hun fortalte meget levende og morsomt og med stor viden og indsigt. De mange fremmødte havde en rigtig hyggelig formiddag.

Læs en anmeldelse af hendes bog her.

Skrevet af Lisa Juhler.

Byens dag den 14. september
byens_dag_september_2013_500
Lokalafdelingen havde en dejlig dag, da der blev afholdt Byens Dag ved Torpen Kapel i Humlebæk lørdag den 14.september.
I nogle timer kunne byens borgere gå en tur i det dejlige vejr og opleve en kavalkade af foreninger, butikker, boder og loppemarkeder. I nogle boder kunne man få noget at spise og et lokalt mikrobryggeri, Dauglykke Bryghus, udskænkede smagsprøver.
Der var forskellige aktiviteter og koncerter i kapellet. Stemningen var utrolig rar og jeg tror de mange besøgende – borgere i alle aldre – havde en rigtig hyggelig  dag. Det var Menighedsrådet i Humlebæk, der stod for arrangementet og det gjorde de godt.I Foreningen Nordens stand bød vi på informationer om foreningens arrangementer og aktiviteter og der var smagsprøver på nordiske delikatesser. Ina og Barbro havde travlt med vaffelbageriet, da duften af de nybagte vafler, trak små og store nysgerrige til. Vi havde også en nordisk quiz og vi fandt en vinder, som fik nogle nordiske børnebøger i præmie.Skrevet af Lisa Juhler

Besøg af “De islandske skjalde”

De islandske skjalde
Som en del af Skumringscaféen på Humlebæk Bibliotek den 12. november blev vi mesterligt underholdt af brødrene Arnar og Dadi Halldorsson.
De kalder sig De islandske skjalde og de har meget på hjerte ang. forholdet mellem islændinge og danskere. Danskerne var bestemt ikke altid rare koloniherrer og velfærd og selvstændighed er noget forholdsvist nyt for islændingene.
Den økonomiske kollaps og årsagerne til den havde de to skjalde også et bud på.
Deres musikalske foredrag blev ledsaget af vidunderlige billeder af natur og mennesker i Island.Skrevet af Lisa Juhler
 De islandske skjalde De islandske skjalde 2

Hyggeligt julearrangement på Humlebæk Bibliotek
Tirsdag den 10. december afhold lokalafdelingen sit traditionelle julearrangement med spisning, sang, musik, oplæsning og banko.
Peter Brandt spillede dejlig julemusik og akkompagnerede os til vore julesange.Skrevet af Lisa Juhler
Petr Brandt Julehygge 1 2003
Julehygge 2 2013