Her kan du læse om de arrangementer vi i lokalafdelingen har haft i 2015
Formandens beretning 2007/2008
Det har været et godt og travlt år med rejser og arrangementer. I foråret afholdt vi i anledning af kommunesammenlægningen en hyggeaften med information om Foreningen Norden og kommunens nordiske venskabsbyer krydret med musikalske indslag af Nivå Musiklaug.

I sommeren 2007 deltog vi for første gang i kommunens sommerferieaktiviteter og havde en fin familietur til Tropikariet i Helsingborg. I efteråret fortalte geologen Minik Rosing om jordens tilblivelse og vi afholdt Skumringstid med Kina Bodenhoff, der fortalte om sine oversættelser af Astrid Lindgrens bøger.

Deltagerne i vores tur til Öland i efteråret var meget tilfredse. Mange flere ville gerne have været med, så vi tager af sted igen i juni I januar afholdt vi en meget vellykket og velbesøgt koncert med Trio Cornelis i samarbejde med Humlebæk Bibliotek. I lørdags arrangerede vi i samarbejde med Fredensborg Bibliotekerne dukketeater for børn med den svenske musiker og skuespiller Thomas Wiehe.

Gæster fra Norge
Lørdag den 13. september 2008 havde vor forening besøg af 32 medlemmer fra foreningen Nordens Distriktstyre i Oslo og Akershus, der, inden vort arrangement havde besøgt Louisiana. I den anledning havde bestyrelsen i samarbejde med de norske gæster arrangeret en venskabsaften i Lindehuset i Fredensborg, hvor der deltog 18 medlemmer fra vor forening. Aftenen blev indledt af Lisa Juhler, der ønskede vore gæster velkommen til Fredensborg, hvorpå der blev serveret en god middag leveret fra Asminderød Kro. Efter middagen havde bestyrelsen arrangeret en quiz mellem 3 nordmænd og 3 danskere, hvor deltagerne skulle svare på spørgsmål dels om norske og dels om danske forhold , idet de norske deltagere skulle besvare spørgsmål om danske forhold og de danske deltagere skulle besvare spørgsmål om norske forhold. Quizdeltagerne var så dygtige, at det endte uafgjort, så på et ekstraspørgsmål om højden på et bjerg kom danskerne nærmest den korrekte højde, og blev derfor udråbt som vindere. Musikerparret Eirik og Lisbeth Sekkelsten underholdt med sang og musik. Den norske turleder Casper Øwre takkede for den meget fine aften, og han oplyste, at de inden hjemrejsen søndag skulle besøge Karen Blixen museet i Rungsted.Skrevet af Børge Østermand 13/09/2008

Venskabsbykonference i Nittedal
 Den 25. – 26. oktober var der træf i Nittedal. Sammen med komiteerne fra Ingå, Håbo og Nittedal skulle vi finde frem til fokuspunkter og en handlingsplan for de kommende år. Målet er naturligvis at gøre kommunernes borgere bekendt med og interesseret i de nordiske venskabsbyer. Især vil vi gerne gøre de unge interesseret i det nordiske. Det fællesskab vi har historisk og kulturelt er en rigdom, som de unge også skal opdage og have meget glæde af. Det blev da også efter café-debatter og levende diskussioner besluttet at sætte fokus på børn og unge i de kommende år. Ind i mellem de mange debatter og diskussioner skulle vi naturligvis også til truget. Det var en stor oplevelse at spise til middag i den gamle grisestald i Rotnes Bruk. Ejerne har renoveret de gamle bygninger og indrettet meget stemningsfulde selskabslokaler. Efter en stormfuld nat var vi på besøg på herregården Ås Gård, der ligger i nordlige Hakedalen. I stille, smukt og solrigt vejr blev vi vist rundt på gården, der ikke mere drives som almindeligt landbrug. Her er ikke mere dyrehold, men skovdrift og golfbane. Gården, der er bygget af Thomas Fearnley er stadig i slægtens eje og stuehuset bærer tydeligt præg af slægtens store interesse for kunst.

Oluf Høegh fortalte om Julianehåb
Tidligere landsrådsmedlem og formand for kommunalbestyrelsen i Julianehåb fortalte ledsaget af billeder om Julianehåb og dens udvikling fra kolonitid til selvstyre. Han fortalte om sit liv i Grønland og om familie og venner. Der mødte mange op for at høre Oluf Høegh fortælle – mange med tilknytning til Julianehåb og Grønland og vii havde en hyggelig aften på Humlebæk Bibliotek.

Elisabeth Andersen er død
Nekrolog
Elisabeth Andersen, foreningens tidligere formand, er død. Hun blev 60 år. Elisabeth var kendt af mange i Humlebæk for sit store engagement i Lokalhistorisk Forening og Foreningen Norden. Gennem sit arbejde som bibliotekar på Humlebæk Bibliotek fik hun kontakt med mange borgere, der i Elisabeth fandt et livligt og engageret menneske. Hendes store interesser var historie og opera. I de senere år gik hendes rejser til de gode operahuse i Hamburg og Dresden. Foreningens bestyrelse vil mindes de mange gode og sjove oplevelser vi havde med Elisabeth.Skrevet af Lisa Juhler

Skumringstid i Norden 2009

Jan Hansen

Poul Danø og Mogens Hansen
Årets tema var Kærlighed til Norden og Bent Skov Larsen læste årets tekst i Skumringscaféen på Humlebæk Bibliotek.

Derefter fortalte Jan Hansen nordiske fortællinger og myter – bl.a. et meget vovet folkeeventyr fra Norge og en munter udgave af Thors Brudefærd.

Poul Danø og Mogens Hansen er visesangere og musikere fra Hillerød og de underholdt og sang nordiske viser. Poul Danø reciterede den fine Oswald Helmuth-vise Havnen og Halfdan Rasmussen, Evert Taube og Benny Andersen var også på repertoiret. Tilhørerne fik også mulighed for at synge med på Så länge skutan kan gå og Den spillemand snapped fiolen fra væg.

Jul i Norden
Vi havde en rigtig hyggelig julekomsammen på Humlebæk Bibliotek. Vi nød først Anni Lenskjærs gode mad. Derefter sang vi nogle af Nordens smukke julesange akkompagneret af Lis Abildtrup på klaver. Vi sluttede aftenen af med vores traditionelle julebanko. Bestyrelsesmedlem Børge Østermand var banko-mester og formanden Lisa Juhler uddelte præmier i form af kaffe, vin og chokolade til de heldige.