Generalforsamling 2018 og noget om skogfinnerne

180314_Foreningen_Norden_Generalforsamling_01Vi afholdt generalforsamling den 14. marts kl. 19.00 å Humlebæk Bibliotek. Bestyrelsesmed Barbro Nielsen var på valg og da hun trak sig, indtrådte i stedet Ina Laursen. Vi siger tak for indsatsen til Barbro og byder Ina velkommen.
Efter godkendelse af regnskab og årsberetning, havde vi en drøftelse omkring medlemmers forslag til aktiviteter i jubilæumsåret 2019.
Der var forslag om en visekoncert i samarbejde med venskabsbyerne Håbo og Nittedal og om et korarrangement -også i samarbejde med venskabsbyerne.

Se referatet fra generalforsamlingen.

180314_Foreningen_Norden_Generalforsamling_02Tuula Eskeland fortalte om skogfinnerne. Tuula har forsket i stednavne i de områder skogfinnerne kom fra og slog sig ned. Hun fortalte om skogfinnernes historie, udbredelse og situationen i dag. Fra at være en ugleset minoritet bliver deres kultur og historie i dag værdsat og beundret.

Læs om skogfinnerne på Wikipedia

Man kan læse om skogfinnerne i den fremragende slægtsromanserie Folkene i Finnskogen 1-7 af Britt Karin Larsen.
Britt Karin Larsen (f. 1945) er selv af skogfinne-slægt.
Romanerne har opnået stor popularitet i Norge og har nu også fundet mange læsere i Danmark.