Generalforsamling 2018 og noget om skogfinnerne

180314_Foreningen_Norden_Generalforsamling_01Vi afholdt generalforsamling den 14. marts kl. 19.00 å Humlebæk Bibliotek. Bestyrelsesmed Barbro Nielsen var på valg og da hun trak sig, indtrådte i stedet Ina Laursen. Vi siger tak for indsatsen til Barbro og byder Ina velkommen.
Efter godkendelse af regnskab og årsberetning, havde vi en drøftelse omkring medlemmers forslag til aktiviteter i jubilæumsåret 2019.
Der var forslag om en visekoncert i samarbejde med venskabsbyerne Håbo og Nittedal og om et korarrangement -også i samarbejde med venskabsbyerne.

Se referatet fra generalforsamlingen.

180314_Foreningen_Norden_Generalforsamling_02Tuula Eskeland fortalte om skogfinnerne. Tuula har forsket i stednavne i de områder skogfinnerne kom fra og slog sig ned. Hun fortalte om skogfinnernes historie, udbredelse og situationen i dag. Fra at være en ugleset minoritet bliver deres kultur og historie i dag værdsat og beundret.

Læs om skogfinnerne på Wikipedia

Man kan læse om skogfinnerne i den fremragende slægtsromanserie Folkene i Finnskogen 1-7 af Britt Karin Larsen.
Britt Karin Larsen (f. 1945) er selv af skogfinne-slægt.
Romanerne har opnået stor popularitet i Norge og har nu også fundet mange læsere i Danmark.

Sol over Bakkehuset i Valby

Forenings- og læsekredsmedlemmer var på udflugt til Bakkehusetmuseet tirsdag den 8. maj.
I strålende sommervejr gik vi en tur i Søndermarken før vi deltog i en rundvisning i de mindeværdige stuer, hvor guldalderens store personligheder, forfattere såvel som kunstnere, fra Danmark og Norge, færdedes.
Knud Lyhne Rahbek skrev og arbejdede i sit bibliotek og Kamma Rahbek arbejde med sine æsker og med blomster og urter i køkkenhaven. På husets 1. sal så vi en særudstilling ”Til bords med guldalderen”.

Efter rundvisning gik vi til Hansens gl. Familiehave og spiste frokost. Vi sluttede dagen af med et kik i Revymuseets have for selv at beskue den nyopsatte statue af Dirch Passer. Hatten af for en dejlig dag.

180508_Bakkehuset_01 180508_Bakkehuset_02
 180508_Bakkehuset_03  180508_Bakkehuset_04