Her kan du læse om de arrangementer vi i lokalafdelingen har haft i 2017

Foredrag om guldhornstyven den 25. januar 20170125 20-39-52-1 (Medium)

Den 4. maj1802 stjal Niels Heidenreich guldhornene fra kongens skatkammer og smeltede dem om til smykker, skospænder og mønter. Historikeren Ulrik Langen fortalte levende om degnesønnens liv og gerninger og gav samtidig et billede af Danmark i 1700 og 1800-tallet. Vi var vidt omkring fra jyske provinsbyer til Kongens København og Tugt, rasp og forbedringshuset på Christianshavn.
De mange tilhørere fik en levende og spændende beretning om tyveriet af den danske nationalskat.

Generalforsamling og foredrag om Finland den 7. marts 2017 på Humlebæk Bibliotek

170307_Generalforsamlingen_04
Ved generalforsamlingen tog vi afsked med Børge Østermand som bestyrelsesmedlem. Børge Østermand har deltaget i arbejdet i bestyrelsen gennem en del år og da Leif David Nielsen for nogle år siden trak sig som kasserer overtog Børge posten. Tak for din indsats, Børge.
Vi var så heldige at Jan Hellen fra Kokkedal stillede op til bestyrelsen. Jan Hellen har tidligere været bestyrelsesmedlem i Hørsholm lokalafdeling og kender derfor til bestyrelsesarbejde i Foreningen Norden. Velkommen til Jan Hellen.

Læs referatet fra generalforsamlingen her.
Læs årsberetningen for 2016 her.

170307_Generalforsamlingen_01Efter generalforsamlingen holdt Taina Hvidlykke foredrag om Finlands selvstændighedshistorie. Taina tog udgangspunkt i sin egen historie og opvækst og gav os et levende og interessant billedforedrag.

Med Norden til De Vestindiske Øer

170613_Byvandring_01Tirsdag den 13. juni viste historikeren Inge Panduro os rundt i Nyhavn og i Frederiksstaden på jagt efter De vestindiske øer.
Vi så palæer, slotte, købmandsgårde og sukkerraffinaderier ejet og bygget af de driftige forretningsmænd i den florissante tid, hvor der blev tjent mange penge, og hvor sukker, kaffe, chokolade og te fandt vej til de danske borde.
Vi sluttede turen af på Restaurant Els i Nyhavn.
Inge Købmandsgård
Inge Panduro En af de mange gamle købmandsgårde

Hyggelig tur til middelalderen

I stedet for Borgcenteret i Vordingborg, tog vi en tur til Esrum Kloster, som også har rigtig mange spændende aktiviteter for børn.
Der er skattejagt i klosterhaven, en naturlegeplads med svævebane, bagning af fladbrød, syning af stramaj, blide-kast og sværdkamp.
Vi havde fint vejr og børn såvel som voksne havde en god dag.

Lisa Juhler

Herunder nogle fotos fra den fine tur

Blidekast  Svævebane
 Blidekast  Svævebanen