Her kan du læse om hvad vi har haft på plakaten i 2014

Nordiske filmdage 2014 i Humle Bio
Ida_Rud
Ida Rud

Fra den 28. februar til og med den 7. marts afholdt vi Nordiske Filmdage.
Fredag den 28. februar kunne man se filmen Monica Z i Humle Bio.
Filmjournalisten Ida Rud indledte filmen på en både vidende og charmerende måde.
Rigtig mange var interesseret i at se filmen, så biografen var fyldt godt op. Og filmen om Monica Zetterlund var en stor oplevelse.

Generalforsamling tirsdag den 25.marts
Tirsdag den den 25. marts afholdt vi årets generalforsamling. Vi var en lille sluttet kreds på Humlebæk Bibliotek. Formanden aflagde bestyrelsens beretning, hvorunder hun blandt andet fortalte om den nye hjemmeside.  Læs den skriftlige årsberetning.

Under punktet forslag fra bestyrelsen, blev et forslag om lokalafdelingen gerne vil  begynde at udsende lokale nyhedsbreve, fremlagt. Forslaget blev vedtaget, og efterfølgende blev der sendt en tilmeldingsliste rundt, hvorpå de fremmødte kunne oplyse deres mailadresse. Ved valget til lokalbestyrelsen blev de medlemmer der var på valg, genvalgt. Revisor og revisorsuppleant blev også genvalgt. Under punktet eventuelt kom der en række forslag til kommende mål for afdelingens udflugter.

Rene_Schmidt
René Schmidt

Efter generalforsamlingen hyggede vi os gevaldigt med den musikalske rejse Skandinavien Rundt, som René Schmidt tog os med på.  Der var gode gamle kendinge af Normann Andersen, Evert Taube, Grieg og Jeppe Aakjær, som vi kunne nynne med på, men også nyere og selvkomponerede sange.

Læs mere om René Schmidt

Udflugten til Nordatlantens brygge
IgloTrondor Patursson har skabt den sotre iglo med gulv, vægge og loft af spejls og malet glas. Det giver en helt unik oplevelse, som kan snyde sanserne og gøre én lidt svimmel. Den smukke iglo kan opleves bag pakhuset på Nordatlantens Brygge.
Vi havde en fin dag, da vi var otte fra foreningen, der drog til København og Nordatlantens Brygge. Turen ned ad Strandgade er en vandring gennem flere århundreder. 1700-tals bygninger ligger klods op af det nyeste byen kan præstere. Lige før Nordatantens Brygge ligge en stor byggeplads. Her er man ved at opføre nye boligblokke med ejerlejligheder.

Vi så en spændende udstilling om Blok P i Nuuk samt en film med interviews af beboere. I filmen fortalte kvinder ved et veldækket kaffebord om glæden ved badeværelser og køkkener, rindende vand og rigtige toiletter. På anden etage så vi en smuk udstilling af Johannes Larsens raderinger fra Island 1927 og 1930. Efter udstillingen besøgte vi igloen med glaskunst bag pakhuset, før turen gik ned ad Strandgade til Christianshavns Færgecafé, hvor vi spiste en dejlig frokost.

Herunder ses nogle af deltagerne i Strandgade ved Christianshavns Færgecafé.

Turen til Nordatlantens Brygge 1  Turen til Nordatlantens Brygge 2

Forfatteraften den 28. april
140428_forfatteraften2Vi havde en rigtig god aften med forfatteren Katrine Marie Guldager, der fortalte om sin romanserie om familien i Køge. Vi fik en interessant og morsom beretning om forfatterens valg og motiver og om hvordan hun arbejder med research og fakta. Men som hun påpegede, så er det at skrive en roman ikke det samme som at bygge et hus. Romanen bliver i høj grad til undervejs i skriveprocessen og det er svært at forudsige forløb og personers handlinger.

En dejlig sommerdag i Skåne
140806_Landskrona_03Onsdag den 6. august arrangerede foreningen en familietur til Landskrona.

Trods forsinkelser på Kystbanen – igen, suk! – kom vi med vores bus i Helsingborg og frem til Citadellet i Landskrona. Citadellet er åbent for besøgende, der foretages rundvisninger og arrangeres konferencer og events. Vi gik dog bare selv en tur rundt og så på området. Citadellet har været fængsel i 1800-tallet og ind i 1900-tallet og et rum i borgen viste fotografiske portrætter af mange af de indsatte. Det var noget af et særpræget forbryderalbum, med mange mærkværdige og sjove fysiognomier.

140806_Landskrona_09Efter den oplevelse gik vi en tur ind i byen. Byen har mange grønne anlæg og parker, så vi kunne sagtens finde steder at spise vores frokost i det smukke vejr.

Så gik nogle af os på shopping, mens andre besøgte byens museum, der er indrettet i den gamle kaserne. Der var rigtig meget at se på, bl.a. kunne vi se en af de flyvemaskiner som flypioneren Enoch Thulin fik bygget. I årene 1910-20 var Landskrona Sveriges flyhovedstad og Enoch Thulin byggede mange flyvemaskiner. Han omkom ved en flyulykke i Landskrona 1919.

Vi så også en fin udstilling om Selma Lagerlöf.

140806 Non-violencePå pladsen foran museet var en skulptur af Carl Fredrik Reutersvärd – Non-Violence – en pistol med knude på – udstillet og lidt derfra var en af stadsgartnerne i gang med at pynte en gammel bil med blomster. Bilen var blevet efterladt på pladsen et par uger før og yderligere hærget – og nu synes hun den skulle have lidt blomster.

140806 blomsterbil_landskrona

140806_Landskrona_13Efter besøget på museet besøgte nogle af os den flotte Sofia Albertina Kyrka inden vi fandt vores bus, der skulle bringe os tilbage til færgen i Helsingborg.

Der var enighed om, at vi havde haft en flot dag i Landskrona, som bestemt er et besøg værd.

Koncert med Elin Prøysen & Egil Johansson
Søndag den 14. september besøgte musikerne Elin Prøysen og Egil Johansson fra Nittedal Fredensborg Kommune, hvor de holdt koncert på Humlebæk Bibliotek i anledning af Alf Prøysens 100 års fødselsdag.

Inden koncerten viste bestyrelsen i Foreningen Norden rundt i Fredensborg Slotspark, hvor vi blandt andet var forbi Nordmandsdalen. Efter spadsereturen spiste vi frokost på restaurant Under Kronen. Koncerten på Humlebæk Bibliotek blev en fornøjelig oplevelse. Musikerparret fortalte levende og underholdende om Prøysen og hans mange viser og vi sang lystigt med på viserne. Formanden for Venskabsbykomiteen Christian de Jonquieres bød velkommen. Koncerten blev arrangeret i samarbejde med Filmklubben Humlebien og Humlebæk Bibliotek. Se og hør Elin og Egil synge Tango for to ved koncerten på Humlebæk Bibliotek.

Alf Prøysens Tango for to

Proeysen_koncert_1 (Small) Proeysen_koncert_2 (Small)
 Proeysen_koncert_3 (Small)  Proeysen_koncert_4 (Small)

Proeysen_med_Lisa (Small)
Egil Johansson og Elin Prøysen sammen med Foreningen Nordens formand
Elin og Egil har muntre viser som deres varemærke. Duoen Elin og Egil startede deres musikalske karriere så tidlig som i 1976 og rejste land og by rundt på turneer. Efter en pause i 90’erne er de nu tilbage med koncerter som henvender sig til de fleste publikumsgrupper. Det har været koncerter for fødselsdagsbørn og for store udendørs forsamlinger, for børnehavebørn, for virksomheder og på festivaler og forskellige institutioner. I 2007 modtog de Øyerenprisen (Arbeiderbevegelsens kulturpris på Nedre Romerike) for fremragende indsats til fremme af arbejderkulturen som led i det generelle kulturbillede.

Herunder kan du se en kort omtale af Alf Prøysen og hans datter Elin Prøysen fra Store Norske Leksikon:

Alf Prøysen

Prøysen, norsk visekunstner og lyriker fra Ringsaker som fra sitt store gjennombrudd med Drengestu’viser (1948) raskt ble Norges sentrale visekunstner og populærkulturelle lyriker. Gjennom sanger som ”Husmannspolka”, ”Tango for to”, ”Lillebrors vise”, ”Du ska få en dag i mårå”.

Elin Prøysen

Alf Prøysens datter, gift med Egil Johansson. Hun hadde stor suksess på Norsktoppen i 1973 med sangen Pikeønsker fra en veranda . Diskografi 1973 Pikeønsker fra en veranda 1976 Emigrantviser 1977 Prøysen for to, m/Egil Johansson 1978 Med et smil, m/Egil Johansson

Hør Alf Prøysen synge sin egen vise “Du ska få en dag i mårå”.

Skumringstid i Norden på Humlebæk Biblioek den 12. november
troldHyggelig og fornøjelig skumringsaften på Humlebæk Bibliotek

Årets tema var trolde og trolde fik vi! Bent Skov Larsen læste op fra Stefan Spjuts ”Stallo”, som er en dramatisk beretning om Susos troldejagt i Sverige fra nord til syd. Herefter fortalte Karl Erik Frederiksen gamle sagn om trolde og især troldkællinger. John Kofoed underholdt med egne sange og viser.

Aftenen var arrangeret i samarbejde med Humlebæk Bibliotek.

141112 Skumringstid_4 141112 Skumringstid_5
Bent Skov Larsen læste op fra Stefan Spjuts ”Stallo”, som er en dramatisk beretning om Susos troldejagt i Sverige fra nord til syd. Karl Erik Frederiksen fortalte gamle sagn om trolde og især troldkællinger, og John Kofoed underholdt med egne sange og viser.

Litteraturarrangement tirsdag den 25. november
Steen_Harvig“Tirsdag den 25. november havde Nordisk Læsekreds på Humlebæk Bibliotek besøg af forfatteren Steen Harvig. Steen Harvig fortalte levende og underholdende om sine kriminalromaner og tilhørerne havde mange spørgsmål – især til romanen Blind vej, som vi havde læst i læsekredsen. Den handler om en tilsyneladende velfungerende og velstående familie i Nordsjælland, der pludselig rammes af uhyggelige anslag”

Årets julearrangement
Julefest 2014 1 (Small)
Julefest 2014 00Tirsdag den 9. december holdt vi vores traditionelle julearrangement på Humlebæk Bibliotek. Vi havde en rigtig hyggelig aften med dejlig mad, som Anni Lenskjær havde lavet til os. Peter Brandt hyggede om os med dejlige julemelodier og andre populære melodier. Formanden læste en historie fra 1915 af Jeppe Aakjær om gammelmor i aftægtsstuen, der har en fræk kat og som savner sin søn, der er ude på de store have.
Så var der selvfølgelig en mandelgave og masser af præmier i Banko-spillet. Jo, alt var som det skulle være. Traditionerne blev holdt.
Julefest 2014 03 Julefest 2014 02
Julefest 2014 05 Julefest 2014 04