Her kan du læse om de arrangementer vi i lokalafdelingen har haft i 2011

Gæster

Middag

Minik Rosing og Stein-Erik
Lørdag den 5. marts havde vi fernisering på en udstilling af Stein-Erik Rrønningens billedkunst.

Fredag den 4. marts kom Stein-Erik sammen med sin kammerat Bjørn til Humlebæk Bibliotek og hængte sine billeder op. Efter ophængningen afholdt vi en middag på biblioteket for kunstneren og arrangørerne. Arrangørerne var Foreningen Norden i samarbejde med Humlebæk Bibliotek og Kunstforeningen for Humlebæk og Omegn. Vi havde en rigtig hyggelig aften og fernisering lørdag, som blev indledt med en tale af venskabsbykomiteens formand Ebba Anker. Stein-Erik præsenterede også selv sin udstilling og gav nogle af billederne et ord med på vejen.

Læsekreds i Nordisk Litteratur
I samarbejde med Humlebæk Bibliotek afholdt vi en Nordisk Læsekreds i januar, februar og marts.  Vi læste 4 vindere af Nordisk Råds Litteraturpris. Det var Naja Marie Aidts novellesamling Bavian,Per Pettersons roman Jeg forbander tidens flod, Kari Hotakainens Hjemmefronten og Sjóns Skygge-Baldur.
Læsekredsen blev ledet af Lisa Juhler.Skrevet af Lisa Juhler

Oplevelsestur til Færøerne
Vi var 28 i rejseselskabet, der den 13. – 18. august tog til Færøerne
Gruppebillede-lille
Nordic Adventure havde sammensat et fint og oplevelsesrigt program til os. I løbet af rejsens 6 dage kom vi rundt på øerne fra nord til syd og øst til vest. Vi boede 3 dage i Thorshavn og 2 dage i Klaksvik. Vi startede med en tur rundt på Vagar, hvor vi bl.a. besøgte bygden Gasadalur,kendt fra filmen “1700 meter fra fremtiden”. I de flg. dage var vi bl.a. på sejltur i Vestmanna, vi besøgte de meget smukke bygder Tjørnuvik og Gjogv og vi var med færgen til Suduroy. Her besøgte vi bl.a. et galleri.

Man kunne læse mere i foreningens næste blad.

Se flere fotos fra turen.

Dejlig tur til Skånes Djurpark
GruppebilledeDjurpark
Selvom der ikke var ulve, fik vi mange gode oplevelser på en dejlig solskinsdag i parken. Udover de mange nordiske dyr, var der mange legepladser for børnene og især traktorer og gravemaskiner i børnestørrelse var populære blandt drengene.

Se flere billeder.

Nordisk Filmdage

Otto Rosing

Emil
Biografdirektør Emil Nørholm
Vi havde nogle dejlige dage med nordiske film. Næsten 300 børn så skoleforestillingerne i Humle Bio.

Vi havde nogle gode og stærke oplevelser. Den “Islandske Ingen forbindelse” vakte stor begejstring blandt børnene, der gøs af spøgelset, fik kvalme af bræk og fiskeøjne og gyste af skræk af den farlige isbjørn.

“Min bedste fjende” var en grum og stærk historie om mobbeofrene, der selv bliver mobbere.

Ungdomsfilmen “Frit fald” er en stærk historie om den unge pige, der gennemlever en krise, da hendes mor dukker op i hendes liv igen. Moderens liv med smart tøj og hotte klubber tiltrækker hende, men der er en grum bagside.

Vi fik endelig mulighed for at se “Nuummioq” som er en morsom og rørende historie om Malik, der får en kræftsygdom. Instruktøren Otto Rosing fortalte om filmens tilblivelse og svarede på spørgsmål fra publikum.

“Beyond” er Pernilla Augusts debut som instruktør. Det er en meget stærk fortælling omLeena, er voksede op i Ystad med finskeforældre. Forældrene har de bedste intentioner og elsker deres børn men alligevel bliver hendes barndom præget af alkohol og vanrøgt.

“Miss Kicki” foregår i Taiwan, men på trods af de eksotiske omgivelser er det en svensk film. Pernilla August spiller den midaldrende kvinde, der på en gang vil komme tættere på sin søn og søge kærligheden.

Skoleforestilling

Otto Rosing og Oluf Høegh

Filmforestilling

Ina skænker vin

Einar Mår Gudmundsson i Skumringaften
Einar Mår GudmundssonI Skumringscaféen på Humlebæk Bibliotek mandag den 14. november havde vi besøg af vel nok Islands betydeligste digter, og han gav smagsprøver på sin digtekunst fra de første digtsamlinger, over romanerne til den nyeste udgivelse “Bankstræde nr.0”. Den fortsætter, hvor “Hvidbogen” om den islandske økonomiske krise slap.

Fra “Bankstræde nr.0” læste Einar Már Gudmundsson historien om Den store kage. Den tager sit udgangspunkt i Halldor Laxness novelle Det dyre brød og viser fint forskellene i levevilkår og holdninger fra vore bedsteforældres tid og til nutiden. Einar Már Gudmundsson læste også op fra sin nyeste novellesamling “Måske bliver posten sulten”, der på glimrende vis giver indblik i hans fortællekunst.

Julehygge med Norden
Vi havde en rigtig dejlig aften med hyggeligt samvær, musik, sang og banko den 6. december på Humlebæk Bibliotek. Vi ønsker alle vore medlemmer og Norden-venner en glædelig jul og et godt nytår. Skrevet af Lisa Juhler