Her kan du læse om de arrangementer vi i lokalafdelingen har haft i 2016

Jomsvikinger på færde

160222_Susanne_Clod_Pedersen
Ved årets første arrangement mandag den 22. februar fortalte forfatteren Susanne Clod Pedersen meget levende og lidenskabeligt på Humlebæk Bibliotek om sin store interesse for vikinger og vikingetiden.
Hun besøger vikingemarkeder og søger viden hos sværdkæmpere og andre med stor viden om vikingernes liv og tro.

Nordiske Filmdage tirsdag den 8. marts til lørdag den 12. marts

Foreningen Norden, Børnefilmklubben Humlebien og Humle Bio afholdt Nordiske filmdage.
Der blev vist 7 film og afholdt 8 forestillinger. Vi viste film for børn, unge og voksne. I alt deltog 566.

Der var især stor interesse for animationsfilmen Emil og Ida fra Lønneberg. Her måtte vi arrangere en ekstra forestilling, så i alt 266 børn og lærere så filmen. Ungdomsfilmen Lev stærkt var også populær. Her deltog 140. Filmen var yderst seværdig og meget relevant for de unge. Instruktøren fortalte rigtig godt om filmens tema og de valg, der var truffet m.h.t. skuespillere og locations.

Nordiske_filmdage_01 Nordiske_filmdage_02  Nordiske_filmdage_03
 Filmanmelder og forfatter Jacob Wendt Jensen indledte “Gensynet” og fortalte om nordisk film  Instruktøren Christian E. Christiansen fortalte om sin film “Lev stærkt” for 8. og 9. klasse.

Generaforsamling og foredrag om Gravhøjenes mennesker den 16. marts

foredrag Klaus Ebbesen
Der var et pænt fremmøde til foredraget  Klaus Ebbesen fortalte om Gravhøjenes mennesker
“Holger Johns blev valgt til dirigent til generalforsamlingen. Barbro Nielsen, Lisa Juhler og Heidi Ølgaard var på valg og de blev genvalgt.
Efter generalforsamlingen kom arkæologen Klaus Ebbesen og fortalte om Gravhøjenes mennesker. Ud fra fund i bronzealderhøje (ca 1370 f.v.t.)kan man fortælle rigtig meget om tøjmode og redskaber. Meget interessant er det at der var så stor påvirkning fra kulturer og lande syd for os – ja helt fra Ægypten. Det var et meget interessant og underholdende foredrag.”

Årets sommertur med børn, deres forældre og bedsteforældre

Foreningens sommertur gik i år til Faxe Kalkbrud og Stevns Klint.
Vores guide viste os rundt på Faxe Geomuseum og fortalte om kridttiden og museets samlinger.
Det var spændende at høre om Kridttidens dyre og planteliv og om de forsteninger, der er fundet i kalkbruddet.
Derefter var vi selv på fossiljagt bevæbnet med hammer og mejsel.
Efter fossiljagten gik turen til Stevns Klint og Gl. Højerup Kirke.

Stevns

Spændende besøg af Henrik Brun den 1. november

henrik-brun-fortaellerI den Nordiske Læsekreds havde man tirsdag den 1.november besøg af Henrik Brun.
Journalisten og forfatteren Henrik Brun fortalte levende om sin krimiserie med journalisten Ketil Brandt som hovedperson.

I hans serie kommer vi især rundt i de nordiske lande. Henrik Brandt har selv arbejdet og rejst rundt i mange europæiske lande og laver meget grundig research m.h.t. steder og miljøer. Hans plots har ofte politiske dimensioner og giver spændende og interessante vinklinger på aktuelle emner.

Skumringstid mandag den 14. november

bent-skov-nielsenPå 20. år afholdt vi i samarbejde med biblioteket Skumringstid i Norden på Humlebæk Bibliotek. Temaet var fremtiden i Norden og årets tekst fra Vandets Vogter blev læst op af Bent Skov Nielsen. Bogen beskriver en verden, der er oversvømmet og hvor fersk vand er en stor mangelvare.

aviajaAviaja Lyberth Hauptmann fortalte derefter om Fremtidens Grønland. Aviaja er ph.d. studerende ved DTU og står også for en blog om Grønland. Hun fortalte om de ressourcer, der måske kan være med til at hjælpe Grønland – men også resten af verden i fremtiden. En fremtid, hvor klimaændringer bl.a. medfører mangel på fødevarer og rent vand.

Aftenen sluttede af med en optræden af teatergruppen Ragnarock, der underholdt os med sange og omtale af deres nordiske teaterprojekter.
De unge sang deres helt egen meget morsomme fagtesang om Humlebæk.

skumring2016 ragnarock

Det årlige julearrangement på Humlebæk Bibliotek

Foreningen Norden holdt sit traditionelle julearrangement onsdag den 7. december på Humlebæk Bibliotek.
Vi havde en hyggelig aften med mad, sang, musik, oplæsning og banko.
Peter Brandt spillede dejlige julemelodier og andre evergreens, som vi kunne synge og nynne med på.

161207_julearrangement_04 161207_julearrangement_01
161207_julearrangement_02 161207_julearrangement_06